Popularność marki Vans

Popularność marki Vans

W sierpniu 1982 roku na ekrany amerykańskich kin wszedł film „Fast Times at Ridgemont High” (w Polsce obraz funkcjonuje jako „Beztroskie lata w Ridgemont High”), który z miejsca stał się jednym z bardziej popularnych filmów w tamtym okresie. Jednakże mało kto zdaje sobie sprawę, iż ten właśnie tytuł miał duży wpływ wyniki finansowe pewnej firmy, którą zapewne kojarzy większośc z nas. Tą firmą był Vans, czyli jedna z ważniejszych firm z branży obuwniczej.

Okres lat osiemdziesiątych to czas, gdy marka Vans była już mocno osadzona na rynku, lecz w wyniku złych posunięć kierownictwa firma zaczęła borykać się z kłopotami finansowymi. Uznano więc, że wykorzystanie lokowania produktu w popularnym filmie może mieć dla firmy zbawienny wpływ. W efekcie tych działań Sean Penn, czyli odtwórca głównej roli, przez sporą część filmu paradował w modelu Vans Slip-Ons. Niestety, zamierzenia kierownictwa spełniły się tylko częściowo. Nowy but faktycznie stał się modny, jednakże nie pomogło to przedsiębiorstwu na tyle, by całkowicie zniwelować skutki wcześniejszych, błędnych decyzji.

Koniec końców Vans poradził sobie, choć nie obyło się bez niełatwych posunięć i widma bankructwa. Krytyczny okres nie trwał co prawda zbyt długo, niemniej boleśnie odbił się na wynikach finansowych firmy. Jest to wręcz podręcznikowy przykład jak nietrafionymi ruchami można zachwiać firmą, która posiada tak mocną markę, jaką jest Vans.